Skolens rum
Foto: RUM, Jakob Lerche
Skolens rum er mere end blot fysiske rammer om undervisningen. Det er en pædagogisk medspiller. I dette projekt undersøger vi, hvordan skolens rum og indretning kan bidrage til en variereret, praksisorienteret og motiverende undervisning med plads til alle.
Rummet som pædagogisk medspiller
Har I spurgt jeres elever, hvad god undervisning er? Ofte vil de nok svare varierende undervisning. Undervisning, hvor de er aktive, involverede og hvor der er plads til bevægelse og flere praktiske opgaver.
I projekt SKOLENS RUM ønsker vi at undersøge og dele gode eksempler fra skoler, der viser hvordan design og indretning af læringsrum bl.a. kan understøtte muligheden for at skabe varierende undervisning, et godt indeklima og inspirerende læringsmiljøer. Vi vil vise, hvordan I kan gøre rummet til jeres medspiller i hverdagen og gøre skolen til en skole for alle.
SKOLENS RUM løber fra oktober 2024 til udgangen af 2025.
Projektet er startet i Dansk Center for Undervisningsmiljø, men da centret lukker den 1. juli 2025, er projektet overdraget til Bygherreforeningen med Ulla Kjærvang, som ekstern konsulent og projektleder og Christine Skovgaard Madsen fra Bygherreforeningen som projektdeltager. Projektet udvikles i nært samarbejde med Realdania.

2.6 milliarder til de fysiske rammer
I hele landet står skoler over for en opgradering af de fysiske rammer, samtidig med at den nye folkeskoleaftale investerer 2,6 milliarder kroner i opgradering af nye fysiske læringsrum. Det giver muligheder. Men vi skal bruge pengene klogt og sikre, at investeringen også skaber den ønskede forskel for elever, lærere og pædagoger ude i klasselokalerne.
Det vil vi projekt SKOLENS RUM hjælpe med.
Jeg oplever, at det at arbejde med rummet som en aktiv medspiller, er udfordrende ude på skolerne, de mangler et sprog og blik for hvad er de gode løsninger. Det vil vi gerne hjælpe med i projektet SKOLENS RUM
Ulla Kjærvang, Specialkonsulent, DCUM

Rum og adfærd
Fundamentet under projektet er antagelsen om, at læring og trivsel opstår i feltet, hvor rum møder adfærden i rummet. Det har vi illustreret som en blomst, hvor ‘rum’ udgør halvdelen af bladene og ‘adfærd’ den anden halvdel.
Blomsten udgør afsættet for indsamlingen af eksempler og deling af viden, læring og erfaringer i projekt SKOLENS RUM. Det er altså også erfaringer, som kan beskrives ud fra blomsten, som vi søger fra skoler.
Hvert blad i blomsten er væsentligt, og de enkelte elementer påvirker hinanden kontinuerligt.
“Det handler om at dele erfaringer og blive klogere sammen, så vi kan skabe inspirerende læringsmiljøer, der giver lærere og elever plads til både kreativitet, fordybelse og praktisk udfoldelse”
Anne Gade Iversen, Realdania
Eksempelsamling: Fra skole til skole
Der er ikke ét svar på, hvordan et godt læringsrum- og miljø ser ud. Og mange skoler har allerede gjort sig nogle konkrete erfaringer med, hvad der virker godt, og hvad der kan spænde ben i indretningen af fysiske læringsmiljøer. De succeser og erfaringer vil vi indsamle og give videre.
Som en del af projektet vil både lærere, pædagoger, elever og forskere dele perspektiver og tanker om skolens fysiske rammer i en essaysamling, men først og fremmest vil vi indsamle og formidle konkrete eksempler fra skoler i en eksempelsamling.
Eksempler, der kan inspirere andre skoler til at indtænke de fysiske rammer i den pædagogiske praksis – og ikke mindst, hvordan elever, lærere og pædagoger bliver inddraget i processen.
Her på siden vil du i løbet af efteråret kunne finde eksempler fra en lang række skoler, hvor du kan opleve, hvordan de fysiske rammer i skolen kan støtte op om undervisningen.

Foto: RUM
Alliancen bag
Med dette projekt er ambitionen at sætte fokus på forskellige stemmer, der alle har et forhold til skolens rum. Bag alliancen står følgende aktører :
- Kommunernes Landsforening
- Skolelederforeningen
- Danmarks Lærerforening
- Danske Skoleelever
- Bygherreforeningen
- Skole og Forældre
- BUPL
- Dansk Center for Undervisningsmiljø
og den filantropiske forening Realdania, som støtter SKOLENS RUM med 3,3 mio kr.
Ekspertgruppen i SKOLENS RUM

Charlotte Juhl Andersen
Skoleleder på Tollundskolen

Bodil Hovaldt Bøjer
Forsker på Det Kgl. Akademi

Eva Gjessing
Ph.D hos DPU

Lene Jensby Lange
Rådgiver hos Autens

Ulla Kjærvang
Udviklingskonsulent og projektleder på projektet

Lasse Rhode
Indeklimaforsker hos AAU BUILD

Martin Roald Poulsen
Rådgiver hos NERD architects

Christine Skovgaard Madsen
Leder af center for velfærdsbyggeri


Kontakt
Hvis du ønsker mere information om projektet Skolens rum, kan du kontakte:
Ulla Kjærvang
Udviklingskonsulent, arkitekt maa
uk@kjarvang.dk
Telefon: (+45) 5088 3411
Christine Skovgaard Madsen
Leder af Center for velfærdsbyggeri
csm@bygherreforeningen.dk
Telefon: (+45) 2395 2143