Skoler

Hjælp til fysiske rammer

Netværk

Viden og eksempler

Arrangementer

Rummet kan blive en didaktisk medspiller og understøtte trivsel og motivation i skolen, når vi arbejder bevidst med de fysiske rammer. Her kan du finde arrangementer, viden, værktøjer og gode eksempler på, hvordan du kan arbejde med skoles rum og rammer.

Det gælder både almene grundskoler, specialskoler, efterskoler, privatskoler og andre typer af skoler. Og det gælder både, hvis du skal nytænke læringsrum på eksisterende skoler, og hvis I står over for en bygge- eller ombygningsproces.

Hvis du har brug for et oplæg om tendenser i forhold til skolens fysiske rammer, eller hvordan du kommer godt i gang med en forandringsproces i forhold til at tænke rum og rammer ind i den pædagogiske hverdag, så kommer vi gerne ud og holder et oplæg hos jer. 

Det kan både være for ledelsen i kommunen, skolebestyrelsen eller medarbejderne, som skal sættes ind i og blive klogere på, hvordan I kan arbejde med de fysiske rammer på skolerne både strategisk og pædagogisk. 

Du må altid meget gerne kontakte os for at høre om mulighederne, vi kan både selv komme ud og formidle kontakt til andre oplagte eksperter.

“Workshoppen gav os ikke bare ny viden, men også en række konkrete øvelser, der skærpede vores opmærksomhed på både de fysiske rammer og de processer, vi står midt i. Øvelserne var relevante, praksisnære og gjorde det tydeligt, hvor vigtigt det er at tænke helhedsorienteret – både i forhold til skolens hverdag og det langsigtede arbejde med at skabe de bedst mulige rammer for læring og trivsel

Per Gjerrild, skoleleder Bjergmarksolen

Hvis du har brug for at komme i gang med de indledende tanker i forhold til at ændre på indretning, eller forud for et renoverings- eller byggeprojekt, kan vi komme ud til jer og afholde en workshop, hvor vi tager udgangspunkt i, hvordan I gerne vil arbejde med jeres fysiske rammer både strategisk, pædagogisk og konkret i forhold til rum og funktioner. 

Workshoppen kan også handle om evaluering af jeres eksisterende rammer, og hvordan I kan blive mere bevidste om brugen af dem. Eller om hvordan I kan gribe ibrugtagningsprocessen an, hvis I står foran at skulle ibrugtage forandrede rammer i skolen 

Vi har holdt workshop af forskellig karakter i Favrskov Kommune, Aarhus Kommune, Aalborg Kommune, Haderslev Kommune, Holbæk Kommune, Furesø Kommune, Helsingør Kommune og flere andre steder.  

Du må altid meget gerne kontakte os for at høre om mulighederne.

Skal I på studietur og have ny inspiration i forhold til, hvordan andre arbejder med deres fysiske rammer? Det kan enten være i forhold til at indrette sig anderledes, eller se renoverede og nybyggede skoler og specialskoler, så kan vi nemt arrangere studieturen for jer.  

Vi kan skræddersy den efter jeres behov, og turen kan gå til både ind- og udland. Kontakt os for at høre mere

Her finder du en række værktøjer, som er udviklet af Bygherreforeningen i samarbejde med eksperter i skolebyggeri. Værktøjerne kan hjælpe dig, når du gerne vil arbejde med fysiske rammer på skoler. Det gælder både almene grundskoler, specialskoler, efterskoler, privatskoler og andre typer af grundskoler. Værktøjerne er blevet til med støtte fra Realdania og Lokale- og anlægsfonden.

Her finder du en håndbog med gode råd til at arbejde med skolernes fysiske rum.

Tag brugerne med på råd i forandringsprocessen ved ibrugtagning 

Værktøj til at evaluere de fysiske rammer i forhold til den praktiske brug 

Spørgsmål og temaer til overvejelse
i de indledende faser af skolebyggeri 

Vi har netværk om alle velfærdsområder, og på skoleområdet har vi to relevante netværk. Netværkene består af en fast gruppe deltagere, som mødes 2-3 gange årligt. Netværkene mødes på skoler, hvor vi ser skolen og hører om deres arbejde med de fysiske rammer. Derudover består netværksdagene af oplæg og drøftelser af aktuelle temaer.

Vigerslev allé skole

Netværk for skoler og læring

Folkeskolen er i udvikling, og nye strømninger inden for pædagogik og didaktik ændrer kravene til, hvordan de fysiske rammer kan understøtte læring bedst muligt. Dette netværk samler bygherrer, faglige forvaltninger og rådgivere for i fællesskab at gøre os overvejelser om, hvordan vi bygger fremtidens skoler. Læs mere her.

Netværk om skoleledelse under byggeprojekter

Netværket henvender sig til skoleledere, afdelingsledere, skolechefer, pædagogiske forvaltningskonsulenter, som står foran eller midt i større anlægsprojekter med de processer, forandringer og beslutninger, som er forbundet med byggerierne.  Læs mere om netværket her.

Her kan du finde gode historier om og eksempler på indretning og brug af skolens fysiske rammer.

Valhøj Skole

Rødovre Kommune: Valhøj Skole

På Valhøj Skole i Rødovre har forsøg med indretning og undervisning i eksisterende lokaler vist sig succesfulde. Erfaringerne herfra bredes ud til resten af kommunens skoler for at skabe opmærksomhed om, hvordan man kan bruge de fysiske rammer på en måde, der skaber gevinster for både trivslen og fagligheden.

Stengård skole samlingstrappe

Gladsaxe Kommune: Stengård Skole

Ombygningen af indskolingsområdet på Stengård Skole har givet mere åbne rum, der tilbyder forskellige muligheder for at arbejde og fordele sig i lokalerne. Den nye indretning har medført, at man i langt højere grad kan tilgodese flere elevers behov for forskellige arbejdsformer.

Erlev skole

Haderslev Kommune: Erlev Skole

I Haderslev Kommune har man lagt stor vægt på at sikre en god beslutningsproces og styring af byggeprojektet af den nye Erlev Skole. Skolen er blevet til på baggrund af en lang inddragelsesproces, hvor skolens brugere har fået lov til at tage del i og følge udformningen af den nye skole.

Stengård skole samlingstrappe

Gladsaxe Kommune: Stengård Skole

Renoveringen af Stengård Skole er første projekt i Gladsaxe Kommune, som tager afsæt i en overordnet politisk strategi om læring, “Fremtidens skole”, der skal testes af i hele kommunen gennem en række praksisforsøg.

Københavns Kommune, Katrinedals Skole

Københavns Kommune: Katrinedals Skole

Skolen er blevet udvidet og har fået en ny udskolingsafdeling. Fokus har bl.a. været på at optimere brugen af fællesområder og gangarealer, og på at skabe fleksible lokaler til fremtidens behov bl.a. gennem fagligt kodede lokaler.

Varde Kommune: Frelloskolen

På Frelloskolen i Varde har de prioriteret at skabe en skole i børnehøjde, hvor de fysiske rammer talte til børns nysgerrighed og inviterede til udforskning. 

Gentofte Kommune: Tjørnegårdsskolen

På tjørnegårdsskolen savnede de et inspirerende udemiljø som kunne bruges både i undervisningen og i fritiden. Under udviklingen af skolegården, blev man særlig positivt overrasket over værdien ved at inddrage elevernes perspektiver. Man opdagede at det gav en vigtig indsigt i deres behov og hvad der interesserede dem.  

Odense Kommune: Nørrebjergskolen

På specialskolen Nørrebjergskolen i Odense inddrager de elevernes perspektiver ved brug af forskellige metoder, som er tilpasset elevernes funktionsniveau. Og elevinddragelsen giver mening for både elever og personale.  

Aarhus Kommune: Stensagerskolen

På specialskolen Nørrebjergskolen i Odense inddrager de elevernes perspektiver ved brug af forskellige metoder, som er tilpasset elevernes funktionsniveau. Og elevinddragelsen giver mening for både elever og personale.  

Her samler vi viden og inspiration fra relevante rapporter, artikler og undersøgelser om skolens fysiske rammer 

"*" indikerer påkrævede felter

Maks. filstørrelse: 64 MB.

Her samler vi viden og inspiration fra relevante rapporter, artikler og undersøgelser om skolens fysiske rammer 

"*" indikerer påkrævede felter

Maks. filstørrelse: 64 MB.
Christine
Lars

Hvis du ønsker mere information om Center for Velfærdsbyggeri, kan du kontakte:

Christine Skovgaard Madsen
csm@bygherreforeningen.dk
Telefon: (+45) 2395 2143

Lars Bertelsen
lb@bygherreforeningen.dk
Telefon: +(45) 6174 2233

Kontakt
Bygherreforeningen
BLOX, Bryghuspladsen 8
1473 København K
Telefon: (+45) 7020 0071
info@bygherreforeningen.dk